- 14-15 december

20 december 2012 - Bodh Gaya, India

Eerste dag van de Puja. Half zes opgestaan, wat gewassen en om toen voor half zeven opgestaan. Mooie plek gevonden bij de guests bij een overkoepeld stuk. Tussendoor wel gesprekken gehad met een moslim en met een oudere Tibetaan Tenzin.....alles bij elkaar tot vijf uur. Langs onze boys gelopen en het plein opgewandeld. ik kan erg genieten van het straatbeeld van India. Zoveel  bedrijvigheid met handelen...kleine nootjes afwegen met een zelfgevouwen zakje erbij met zout. Veel bedelaars, dat is wel echt moeilijk om te zien. Veel moeders leggen hun kindje, dat dan een handicap heeft, gewoon op een matje voor je...in de hoop dat je geld geeft. Tja,....dit went nooit....... Op het einde van de dag een banana lassi op en terug naar de Namgi monastery, waar we overnachten, bij de nonnen op zaal.

Het voelt een beetje als een 'kamp'. Wij slapen in block 2 en het ziet er allemaal nogal luguber uit eerlijk gezegd, zeker omdat er vaak geen stroom is. Vanavond hadden we rijstsoep, allemaal in een lange, zeer lange rij.....met een kommetje....bijzonder dit gevoel, zo allemaal hetzelfde....allemaal een schep....niet zeuren....hup de volgende. Je hebt wel voorschieters......sommige vrouwen proberen dat maar worden rigoreus door een iemand die wacht houdt teruggezet op hun plaats. Duwen.... Ik slaap langs een heel lief kleine nonnetje, Suma is haar naam en ze is 9 jaar. Ze lacht alleen heel lief naar me......

1. Helna Jansen:
    20 december 2012
    Ja ook daar netjes op je beurt wachten lees ik.
    Wat eng als het zo luguber is,zou bijna niet willen inslapen,maar je zal wel zo moe zijn van alle indrukken dat dat van zelf gaat he?
    Nou sterkte daar maar weer lieve groeten Helna
  2. Marret:
    20 december 2012
    Heel bijzonder wat je allemaal meemaakt! Dit neem je voor de rest van je leven mee in je denken, doen en zijn. Blijf genieten en beleven xxx
  3. Henk Darphorn:
    22 december 2012
    Mooi!!!!!!!!!!!!!!!!!
  4. Wilma Tijsma:
    24 december 2012
    Indrukwekkend!!!
    Wat zul je "rijk" terug komen.
    x Wilma
  5. Henriet:
    2 januari 2013
    Wat bijzonder om dit allemaal mee te maken.