- 12-13 December

18 december 2012 - Bodh Gaya, India

Woensdag 12 december, Na visum India weer verder....in het tussengebied zag ik veel grensverkeer. Muilezels met karretjes met werkelijk van alles erop. Veel fietsen meteen gezien met ijzeren handremmen, ook veel smog en viezigheid! Palmbomen wuiven flink omdat er best wat wind staat. Nog een paar plasstops, soms is het dan toch handiger als ik ff een jongen zou zijn....ook redelijk wat proberen te slapen, mijn benen strekken. Om 11 uur in de avond komen we aan in Bodh Ghaya!!!! Wel nog wat omzwervingen met de bus door de stad gemaakt maar we zijn er!!!! We zijn geplaatst om te slapen in de ruimte bij het Tungram nonnenklooster. Ff gedoucht met koud water, naar bed op twee dunne matjes en geslapen tot zes uur in de ochtend!

Donderdag 13 december, Karma Tharchen heeft met ons meegewandeld tot de 'place to be'.........werelderfgoed: Mahabodhi Mahavihari. Dé enorme tempel ter ere van Boeddha, met de Bodhiboom. Enorm......zo groot en prachtig! We hebben samen alles linksom gewandeld, dat moet zo bij een stupa, daarna is Karma Tharchen zelf verder gegaan. We hebben geluncht in Shiva café, echt lekkere muesli weer eens op. Op de terugweg een heel leuk gesprek gehad met een jongen die naast mij keam rijden met de motor. ( is wel een trucje...). Toch hadden we een leuk gesprek. Hij had veel riddles, eentje ervan was, wat betekenen  de letters INDIA?  I never do it again.... Daarna nog naar de grote Buddha van 80 feet gewandeld. Daar kwamen we langs de tempel van Karmapa Trinley Thayé Dorje.  Hij is 27 jaar oud en heel geliefd en beroemd. We hebben echt geluk gehad en hebben op het dakterras zijn binnenkomst gezien, met alle toeters en bellen die daarbij horen. Veel beveiliging, iedereen in rep en roer....muziek, trommels, vlaggen. Daarna naar de samenkomst geweest in de hal waar echt iedereen thee kreeg met een bakje rijst ( lekker zoet gemaakt me rozijnen)  alle monasteries die hier komen krijgen een pakket met nieuwe capes. Hebben onze boys even geholpen met opladen op de riksha om ze mee naar onze slaapplaats te laten vervoeren. Nog langs de Thaise tempel geweest, en in de rij gaan staan voor een bakje eten. Raar gevoel zo......net Auschwitz....we slapen in block 2.

1. Helna Jansen:
    18 december 2012
    er lukt me iets niet had Olav mail adres in getikt , en nu krijg ik zijn adres er op. En lukt het niet het mijne er in te krijgen.
    Maar dus nu zo proberen te versturen.
    Je mooie verslag weer mooi en wat zie /en maak je veel mee geweldig. groetjes helna
  2. Marie-Louise:
    18 december 2012
    Wat een ongelooflijke ervaring!! Ik geniet van je verhalen en van jouw kracht om al die dingen te ondernemen....
    In plaats van kerstkaarten versturen wil ik dit jaar graag jouw 'project' op een bescheiden manier ondersteunen, maar weet niet waar ik iets naar toe kan sturen. Kun jij mij dat op mijn mailadres laten weten? Lieve groetjes, Marie-Louise
  3. Mirjam Wille:
    19 december 2012
    Hoi Annemarie, wat kan jij toch prachtig vertellen, ik geniet er echt van. Ik wil je vanuit deze plek alvast Fijne Feestdagen en een Goed begin van het nieuwe jaar wensen. Ik weet niet hoe je dat daar gaat vieren of überhaupt vieren. Geniet van je reis, ik volg je op de voet. Lieve groeten van Mirjam
  4. Annemarie de haas:
    Hallo Annemie,
    Wat een geweldige belevenis is het allemaal.
    Genieten va de kleine dingen is natuurlijk het allermooiste.
    Vanuit Stiphout wens ik je alvast heel fijne kerstdagen en een geweldig begin van 2013.
    Alles is ander als je daar bent, dus geniet ervan.
    Groeten
    Anne-Marie
  5. Maarten Jacobs:
    19 december 2012
    Wij maken ons hier op voor het kerstfeest. Bijna de kortste dag van het jaar. Nog twee dagen en dan is het vakantie....
    Vanuit je school in het koude Holland een geweldige jaarwisseling toegewenst.
    Hartelijke groeten, Maarten
  6. Henk Darphorn:
    22 december 2012
    Hoi Annemie,

Wat maak je toch een bijzondere gebeurtenissen mee!
    Super om te lezen.

Ik wens je warme kerstdagen en een gezellige jaarwisseling!!!!

Groetjes,

Henk.