- 4-5-6 December

15 december 2012 - Sankhu, Nepal

Dinsdag 4 december een gewone werkdag met de boys en aan Gyamtso gevraagd of we vrijdag vòòr theetijd mogen vertrekken om naar Kathmandu af te reizen om het visum op te halen om 18.00 uur. Best spannend om te kijken of de corrupte afspraken ook werkelijkheid worden.....Na het werk nog een legging gekocht, een warmere, mandarijntjes en een serie kaarsjes van tien stuks, om de avonden wat door te komen als de powerrcut er is. Ik heb Marit geholpen met koken, maaltijdsoep en een snee brood. Daarna was zowel de stroom als het water er af dus om 8 uur maar naar bed.

Woensdag 5 Decemebr, een gewone dag gedraaid. Heel erg fijne lessen voor 1A en 1B gedaan. Sangay, mijn leerling, bleek ziek te zijn. Bij Karma Tharchen vandaag testdag gehouden en de woorden en communicatie zinnen van afgelopen tijd als een soort dictee afgenomen. Hij had veel onthouden!  Echt knap voor hem, Tibetaans is nl zijn moerstaal, daarna Nepalees geleerd en nu nog Engels....Daarna heb ik op mijn gemak de kerstkaartjes geschreven die ik in Kathmandu in Paper Park gekocht heb. Ik wil ze dit weekend opsturen zodat ze misschien een beetje op tijd in Nederland zijn!!! Alle monnikjes zijn vandaag geschoren.....ik denk ter voorbereiding op India. Aangezien de stroom vandaag weer rond half 5 eraf was hebben we besloten ' uit'. Eten te gaan bij Hakuz. Twee heerlijke springrolls, soort wrapp gevuld met groentes, voor .....0,80 cent een bier erbij ( Tuborg). Die is dan het duurst, samen 2,80!

Donderdag, 6 December, Sangay nog steeds ziek. Met Thutop gepraat over een boek: Living and dieing bekeken vanuit het Boeddhisme. moeilijke woorden besproken en goed dialoog kunnen hebben. Vandaag heb ik alléén aan Karma Tharchen les gegeven, omdat mijn maatje ook niet lekker was. Karma Tharchen heeft, omdat ik het vroeg, in mijn dagboek, met hele mooie sierlijke Tibetaanse tekens mijn naam en zijn naam gezet, in ruil voor een mandarijntje. Na de les met de jongens de monkeys gaan voeren bij de stupa......ze schreeuwen dan elkaar lelijk toe die apen, wel een genot om te zien! Monks feeding monkeys!  na het werk besloten een echt leren voetbal te kopen voor de jongens, 30 nieuwe schriften ( want  ze schrijven op alles wat los en vast zit) en twee badmintonsets. Morgen hebben we GAME- day!  Thuis heb ik foto's laten zien aan ulochana en Nirmal, de twee kinderen van de vrouw aan wie ik eerder mijn foto's heb laten zien. Zó erg genieten voor hen, en voor mij!  Ze kennen geen i-pad en al helemaal zijn ze niet op de plaatsen geweest in Nepal die ik nu al gezien heb. Heerlijk om dit zo met hen te delen, het leuke is dat ze ook beiden op chool zitten en heel goed Engels spraken!  Dt maakt dat ik nog meer overtuigd ben van het belang om ngels te leren voor deze kinderen....dat maakt de verbinding en het elkaar begrijpen in een groter verband, in de wereld, mogelijk!!

In de avond, in het donker bij kaarslicht..... heb ik op mijn bedje twee Sint gedichtjes zitten maken en wat zitten kleuren voor de surprise avond a.s. zaterdag.

1. Erik:
    15 december 2012
    Lief! Kan niet wachten op het verslag van de volgende dagen....

Erik
  2. Arjan:
    15 december 2012
    He An,
    Wat een leuke en mooie verhalen allemaal, je leest het genieten ervanaf. Vlek Arjan